1. Algemeen

Wil je een avondje uit of moet je werken? Bij de Oppascentrale regelen wij graag een oppas voor u. Oppascentrale Kriterion heeft een groot oppasbestand. Door ons roostersysteem lukt het ons om voor 95% van alle aanvragen (inclusief last-minutes) een oppas te vinden. Per jaar behandelen we meer dan 2000 aanvragen, en we zijn altijd volop bezig om de leukste en meest betrouwbare oppassen binnen te halen.

Testimonials:

“We relocated our family from the US to Amsterdam and we were looking for a care taking service to watch our two children, so that we could get out for the occasional date night or social event. We wanted someone that we could trust with our children and in our home. Well, we found just that in Oppascentrale Kriterion. This is truly a professional service with trustworthy and friendly staff. Our children have enjoyed each of the sitters they have had, and are always excited when we say we are getting them a sitter. Sometimes the children request a certain sitter, and if that person is available, Oppascentrale Kriterion is always willing to accommodate the request. We as a family can only say good things about Oppascentrale Kriterion, and have recommended their services to others.” -The Uliasz Family

“Ik was het rondbellen en rondvragen naar oppassen behoorlijk zat. Nu doet de Oppascentrale dat voor mij. Ik plaats online een aanvraag, en wacht dan rustig af. Ik hoef nergens meer erachter aan te sms´n of bellen. Ook al plaats ik de avond van te voren een aanvraag lukt het ze vaker wel dan niet om iemand te vinden. Ik maakte me zorgen dat mijn kinderen elke keer met iemand anders te maken kreeg, maar ook dat valt mee. Als het mogelijk is komen dezelfde opassen, maar de kinderen vinden het nu ook leuk als er ineens een nieuw iemand voor de deur staat. De meisjes die we tot nu gehad hebben maakten allemaal een vriendelijke, rustige en professionele indruk. De kinderen voelen zich veilig, er wordt spelletjes met hen gespeeld en de oppassen gaan lekker met ze naar buiten naar het speelplein als je dat vraagt. Ik ben heel tevreden en raad het op het schoolplein altijd aan wanneer een moeder of een vader weer eens omhoog zit.” -Cecile

“Wij maken gebruik van de diensten van Kriterion sinds onze dochter twee jaar oud was. Dat is ondertussen al acht jaar geleden. Ondertussen hebben we er ook een zoon bij en menige avond hebben de dames (en de enkele heer) van Kriterion op onze kinderen gepast. Dat gaat dus al jaren fantastisch. Het is grappig om ondertussen al de derde generatie studenten van Kriterion langs te zien komen als oppas. Maar er verandert eigenlijk (gelukkig) niets: altijd zorgzaam, punctueel en vriendelijk. Houwen zo!” -Vriendelijke groet, familie Haak

2. Aanmelden

Wij bieden onze leden de mogelijkheid om via internet een oppasaanvraag te plaatsen. U kunt met enkele stappen een online account aanmaken. Hiermee kunt u 24 uur per dag een oppas aanvragen, de status van uw aanvraag bekijken en uw persoonlijke gegevens up-to-date houden. Klik hieronder op de knop 'Aanmelden' om direct te beginnen. Houdt er rekening mee dat het enkele dagen kan duren voordat uw account is geactiveerd. Hebt u met spoed een oppas nodig, neem dan na aanmelding telefonisch contact met ons op of stuur ons een email. Wij zullen dan ons uiterste best doen jdeze aanmelding zo snel mogelijk te behandelen.

Let op! Bent u al lid maar hebt u nog geen online account? Geef dit aan in de opmerkingen en kunt u na activering direct aan de slag. Nieuwe klanten krijgen een welkomstbrief en informatie over de betaling van de jaarlijkse contributie per e-mail toegestuurd.

3. Aanvraag plaatsen

Aan de hand van uw internet account kun je via onze website www.oppascentralekriterion.nl een oppas aanvragen. Dit kan tot 24 uur voor aanvang van de aanvraag. Het fijne aan een internet aanvraag is dat u direct bericht krijgt middels een automatische e-mail zodra wij een oppas voor de aanvraag hebben gevonden. Wanneer u een voorkeur hebt voor een bepaalde oppas of wanneer er bijzonderheden zijn over uw aanvraag, dan kunt u deze in het opmerkingenveld noteren.

Last-minute aanvragen voor dezelfde avond of de volgende dag, kunnen telefonisch worden doorgegeven. Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 16.30 en 20.00 telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 020-624 58 48. Wij bevestigen alle internet- en telefonische aanvragen uiterlijk voor 20.00 uur op de avond voorafgaand aan de aanvraag. Indien u geen gebruik wilt maken van deze service, verzoeken wij u dit in het opmerkingen veld te vermelden of ons een email te sturen.

Mocht u een speciale aanvraag willen doen waarvoor u meerdere oppassen nodig hebt, zoals een verjaardagsfeestje van uw kind of een bruiloft, neem dan telefonisch of via de email contact met ons op. Voor het oppassen tijdens feesten en speciale gelegenheden gelden er andere tarieven. Deze tarieven kunt u hier vinden.

Vaste aanvragen
Wij krijgen regelmatig verzoeken binnen voor een vaste oppas op specifieke dagen. Voordat wij vaste aanvragen in behandeling kunnen nemen dient de aanvrager de inschrijving en contributie te hebben voldaan. Wij wijzen u erop dat wij geen garantie kunnen bieden en restitutie van de jaarlijkse contributie is niet mogelijk. Zodra wij complete informatie hebben ontvangen over tijden, data en overige bijzonderheden, brengen wij de aanvragen onder de aandacht van onze oppassen. Wij zullen een week aan de aanvraag spenderen waarna wij uitsluitsel geven over het al dan niet slagen. Bij het verdelen van de data over 2 (of meer) oppassen is de kans groter dat de aanvragen vervuld kunnen worden. Indien er na een week geen positieve reacties zijn, bestaat de mogelijkheid om alle aanvragen wekelijks, apart in behandeling te nemen. Mocht u na bevestiging van de aanvragen besluiten om uw oppasverzoek in zijn geheel te annuleren dan worden er annuleringskosten à €24,- in rekening gebracht.
 

4. Annuleren

Indien u uw aanvraag onverhoopt wilt annuleren, verzoeken wij om dit zo spoedig mogelijk aan ons te laten weten. Dit kan zowel telefonisch als door middel van een email. In de email dient uidelijk de datum en tijd van de aanvraag en de adresgegevens te worden vermeld. Als de aanvraag al bevestigd was, telefonisch of door middel van een (automatische) bevestigingsmail, zijn wij genoodzaakt om € 12,- aan annuleringskosten in rekening te brengen (exclusief geldende feestdagtoeslagen). Van deze annuleringskosten gaat een deel als vergoeding naar de oppas omdat de oppas rekende op de inkomsten van een aanvraag. Het andere deel gaat naar de oppascentrale voor de geleverde inspanning.

5. Tarieven


Aan de OC:
Jaarlijkse contributie € 25,- Deze geldt van januari tot en met december, ongeacht wanneer aanmelding is gedaan.
UvA Alumni van de Amsterdamse Universiteits-Vereniging (AUV) krijgen 20% korting op de contributie. 
Annuleringskosten €12,-**
U ontvangt een email van de Oppascentrale als u een aanvraag annuleert wanneer deze al was bevestigd (exc. feestdagtoeslagen).
  €15,-** Bij annulering aan de deur.
  €24,- Annulering gehele vaste aanvraag.

Aan de oppas:
De ouders betalen de oppas contant aan het einde van de oppasaanvraag. Het te betalen bedrag wordt als volgt opgebouwd:
Aantal uur x €8,50 + Administratiekosten €5,- + eventuele toeslag(en) = Totaal
 
Uurtarief €8,50 
Administratiekosten €5,-
Minimumtarief* €25,50 
Kennismakingsgesprek €10,-
 
 
Zonetoeslag:
- Noord en buiten de Ring A10 €3,50
- Amstelveen, Diemen en Duivendrecht €5,-
- buiten regio Amsterdam in overleg
 
* excl. administratiekosten en evt. toeslagen
** Exclusief geldende feestdagtoeslagen
Feestdagentoeslag:
Goede Vrijdag
Hemelvaartsdag
Valentijnsdag (vanaf 19.00u op 14/2)
€5,-
 
Bevrijdingsdag
Tweede Kerstdag
Tweede Paasdag
Tweede Pinksterdag
€10,-
 
Eerste Kerstdag
Eerste Paasdag
Eerste Pinksterdag
Koningsdag
Koningsnacht (vanaf 19.00u op 26/4)
Nieuwjaarsdag
€15,-
 
Oud en Nieuw (vanaf 19.00u op 31/12) €35,-

Voor oppasaanvragen voor speciale gelegenheden (bruiloften/feesten/etc.) gelden andere tarieven. Neem hiervoor contact op met Oppascentrale Kriterion.

Alle toeslagen en administratiekosten gelden per aanvraag, niet per uur.

6. FAQ


- Hoe oud zijn jullie oppassen?
Onze oppassen zijn allemaal student van minimaal 18 jaar tot ongeveer 28 jaar.

- Welke studie-achtergrond hebben jullie oppassen?
Onze oppassen moeten student zijn en staan ingeschreven aan een MBO, HBO of universiteit als ze bij ons aangesloten willen zijn. De studie-achtergronden verschillen per student.

- Kan ik een vaste oppas bij jullie krijgen voor overdag?
In principe werkt de Oppascentrale met oppas-aanvragen van gezinnen op een ad hoc-basis; dit zijn aanvragen die op variërende dagen en tijden plaatsvinden. Wanneer u opzoek bent naar een vaste oppas voor overdag dan raden wij aan om eerst contact op te nemen met de Oppascentrale. Wij zullen dan eerst inschatten of wij erin kunnen bemiddelen om daarna contact op te nemen met onze oppassen om te zien of er een oppas beschikbaar is op vaste dagen en tijden. Houd er rekening mee dat wanneer wij een oppas voor een vaste dag of tijd voor u kunnen vinden, en deze door bijvoorbeeld ziekte uitvalt, het niet gegarandeerd is dat wij altijd een vervanging kunnen vinden. Dit komt onder andere omdat veel van onze student-oppassen overdag en op wisselende tijden colleges hebben.

- Hoe werkt jullie sollicitatieprocedure?
Onze oppas-sollicitanten worden bij aanmelding gevraagd of zij voldoen aan de juiste eisen. Deze zijn: woonachtig in Amsterdam, studerend aan een MBO HBO of WO, en oppaservaring hebben met alle leeftijden. Zodra zij dit hebben bevestigd worden zij uitgenodigd voor een eerste gesprek. Na kennismaking worden de referenties gecontroleerd. Daarna volgt nog een tweede gesprek waarin de oppassen kennismaken met onze handelswijze. Na deze sollicitatie procedure volgt een proefperiode van 3 maanden waarbij de nieuwe oppassen alleen oppassen op kinderen ouder dan 1 jaar. Tijdens deze periode enquêteren wij enkele ouders waar de oppas is geweest. Na de periode van 3 maanden worden de oppassen geëvalueerd en wordt besloten of wij de samenwerking voortzetten.

- Kunnen wij een oppas boeken die helpt bij een kinderfeestje/bruiloft?
Jazeker, dit vinden onze oppassen vaak erg leuk! Voor meer informatie kunt u het beste per mail contact opnemen met Oppascentrale Kriterion. Houd er rekening mee dat voor speciale aanvragen andere tarieven gelden. Na ontvangst van uw email met een beschrijving van de taken zullen wij u dan ook een inschatting van de kosten kunnen geven.

- Ik wil graag een oppas die huishoudelijke taken uitvoert wanneer de kinderen slapen. Kan dat?
Nee, in principe niet. Onze oppassen voeren alleen taken uit die direct onder de verzorging van het kind vallen, zoals een (eenvoudige) (avond-)maaltijd voorbereiden of koken, speeltjes en spullen opruimen, kleren verschonen etc. Huishoudelijke taken zoals wassen, strijken en stoffen vallen hier niet onder. Mocht de oppas tijd overhouden omdat de kinderen bijvoorbeeld een middagslaapje doen, dan kan ze deze tijd benutten om te studeren.